Podstawa programowa - Mechatronika

"MechatroniK"
Zespół Szkół Nr 2 w Jędrzejowie

Aktualizacja: 19.01.2020

Przejdź do treści

Podstawa programowa

Technik mechatronik
SZCZEGÓŁOWE CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK MECHATRONIK

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie TECHNIK MECHATRONIK powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
  1. montowania urządzeń i systemów mechatronicznych
  2. wykonywania rozruchu urządzeń i systemów mechatronicznych;
  3. wykonywania konserwacji urządzeń i systemów mechatronicznych;
  4. eksploatowania urządzeń i systemów mechatronicznych;
  5. tworzenia dokumentacji technicznej urządzeń i systemów mechatronicznych;
  6. programowania urządzeń i systemów mechatronicznych.

Do wykonywania zadań zawodowych jest niezbędne osiągnięcie efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie TECHNIK MECHATRONIK:
  • efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów (BHP, PDG, JOZ, KPS, OMZ);
  • efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru ELEKTRYCZNO - ELEKTRONICZNEGO stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie PKZ(EE.h) i PKZ(EE.j) oraz efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru MECHANICZNEGO i GÓRNICZO - HUTNICZEGO stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie PKZ(MG.r) i PKZ(MG.q)
  • efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie:
      • EE.02. Montaż, uruchamianie i konserwacja urządzeń i systemów mechatronicznych;
      • EE.21. Eksploatacja i programowanie urządzeń i systemów mechatronicznych.

(BHP). Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:
1) rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
2) rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce;
3) określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
4) przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
5) określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy;
6) określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
7) organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
8) stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;
9) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
10) udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia.

(PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
Uczeń:
1) stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej;
2) stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego;
3) stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej;
4) rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi;
5) analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży;
6) inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży;
7) przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej;
8) prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej;
9) obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej;
10) planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej;
11) planuje działania związane z wprowadzaniem innowacyjnych rozwiązań;
12) stosuje zasady normalizacji;
13) optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.

(JOZ). Język obcy ukierunkowany zawodowo
Uczeń:
1) posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych;
2) interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka;
3) analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych;
4) formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy;
5) korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji.

(KPS). Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń:
1) przestrzega zasad kultury i etyki;
2) jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań;
3) potrafi planować działania i zarządzać czasem;
4) przewiduje skutki podejmowanych działań;
5) ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania;
6) jest otwarty na zmiany;
7) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem;
8) aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe;
9) przestrzega tajemnicy zawodowej
10) negocjuje warunki porozumień;
11) jest komunikatywny;
12) stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów;
13) współpracuje w zespole.

(OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika)
Uczeń:
1) planuje i organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań;
2) dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań;
3) kieruje wykonaniem przydzielonych zadań;
4) monitoruje i ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań;
5) wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy;
6) stosuje metody motywacji do pracy;
7) komunikuje się ze współpracownikami

PKZ(EE.h)
Uczeń:
1) posługuje się pojęciami z dziedziny elektrotechniki i elektroniki;
2) rozróżnia prawa elektrotechniki w celu obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych;
3) rozpoznaje elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne;
4) rozróżnia parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych;
5) posługuje się rysunkiem technicznym podczas prac montażowych  i instalacyjnych;
6) określa funkcje elementów i układów elektrycznych i elektronicznych na podstawie dokumentacji technicznej;
7) wykonuje pomiary wielkości elementów i układów elektrycznych i elektronicznych;
8) przedstawia wyniki pomiarów i obliczeń w postaci tabel i wykresów;
9) posługuje się dokumentacją techniczną, katalogami i instrukcjami obsługi oraz przestrzega norm w tym zakresie;
10) dobiera narzędzia i przyrządy pomiarowe oraz wykonuje prace z zakresu montażu mechanicznego elementów i urządzeń elektrycznych i elektronicznych;  
11) wykonuje połączenia elementów i układów elektrycznych oraz elektronicznych na podstawie schematów ideowych i montażowych;
12) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
 
PKZ(EE.j)
Uczeń:
1) opisuje zjawiska związane z prądem stałym i zmiennym;
2) interpretuje wielkości fizyczne związane z prądem zmiennym;
3) wyznacza wielkości charakteryzujące przebiegi zmienne;
4) stosuje prawa elektrotechniki do obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych;
5) interpretuje schematy ideowe, montażowe układów elektrycznych i elektronicznych;
6) dobiera metody i przyrządy do pomiaru parametrów układów elektrycznych i elektronicznych;
7) dobiera elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne do określonych warunków eksploatacyjnych;
8) określa wpływ parametrów poszczególnych elementów i podzespołów na pracę układów elektrycznych i elektronicznych;
9) dokonuje analizy pracy układów elektrycznych i elektronicznych na podstawie schematów ideowych oraz wyników pomiarów;
10) sporządza dokumentację z wykonywanych prac; 11) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
 
PKZ(MG.r)
Uczeń:
1) rozróżnia zasady sporządzania rysunku technicznego maszynowego;
2) sporządza szkice części maszyn;
3) rozróżnia części maszyn i urządzeń;
4) rozróżnia rodzaje połączeń;
5) przestrzega zasad tolerancji i pasowań;
6) rozróżnia materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne;
7) rozróżnia środki transportu wewnętrznego;
8) dobiera sposoby transportu i składowania materiałów;
9) rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane podczas obróbki ręcznej i maszynowej;
10) wykonuje pomiary warsztatowe;
11) wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej;
12) dobiera narzędzia i przyrządy pomiarowe do montażu i demontażu maszyn i urządzeń;
13) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
 
PKZ(MG.q)
Uczeń:
1) stosuje prawa i przestrzega zasad mechaniki technicznej i automatyki;
2) sporządza rysunki techniczne z wykorzystaniem programów komputerowych;
3) rozpoznaje rodzaje korozji oraz określa sposoby ochrony przed korozją;
4) rozróżnia techniki i metody wytwarzania części maszyn i urządzeń;
5) rozróżnia maszyny, urządzenia i narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej;
6) rozróżnia metody kontroli jakości wykonanych prac;
7) określa budowę i działanie maszyn i urządzeń;
8) posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń oraz przestrzega norm dotyczących rysunku technicznego, części maszyn, materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych;
9) dobiera przyrządy pomiarowe do pomiarów;
10) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań.
v. 16.2.1 - v.17.08
Projekt i wykonanie:
Zbigniew Marcinkowski
Wróć do spisu treści